beroepscode

algemene voorwaarden

disclaimer



coaching


Marjolein Jupijn


methoden en werkwijze


tarief


contact en route



loopbaanvragen


stress


burnout


zelfinzicht


ret


oplossingsgericht


ter inspiratie…






coaching loopbaanbegeleiding

stressmanagement persoonlijke ontwikkeling burnoutpreventie oplossingsgericht praktisch nononsense individueel kort professioneel humor scherp alkmaar particulier zakelijk





aangesloten bij de Nederlandse orde voor Beroepscoaches


info@marjoleinjupijn.nl

06 - 224 134 24



Wat is stress?


In het kort kun je zeggen dat stress is aan te merken als het verschil tussen draagkracht en draaglast. En dat is heel persoonlijk. Stress is vaak een gevoel van gejaagdheid dat verschillende symptomen met zich meebrengt. De spanning die je ervaart bij stress stelt je in staat om te functioneren in de maatschappij. Zonder deze spanning zouden wij dus veel minder goed presteren. De lichamelijke veranderingen die stress oproept, zijn op zich niet schadelijk voor ons lichaam mits we op tijd ontspannen en uitrusten. Doen we dat niet, dan blijft ons lichaam constant in deze opperste staat van paraatheid en kunnen er allerlei ongewenste neveneffecten ontstaan.


Langdurige stress kan een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Gezondheidsklachten door stress uitten zich op verschillende manieren, verschillend van mens tot mens;

•een constant gevoel van gespannenheid

•aanhoudend gevoel van vermoeidheid

•hartkloppingen

•misselijkheid, duizeligheid, slapeloosheid

•rugpijn

•maagpijn

•veranderde eetlust, darmstoornissen

•prikkelbaar zijn

•huilerig zijn  

•niet meer kunnen genieten

•hoofdpijn, spanningshoofdpijn/weekendhoofdpijn

•meer alcohol gaan drinken of roken dan normaal

•meer snoepen

•minder sociaal worden

•hekel hebben aan afspraken, verplichtingen of werk

•cynisch zijn

•niet meer tot rust kunnen komen

•geen seksuele behoeften meer hebben

•verminderde productiviteit

  

De klachten zijn alarmsignalen waar je iets mee moet doen! Ontspanningsmomenten inbouwen, meer rust nemen, problemen oplossen, er over praten met je partner of  bespreekbaar maken op het werk. Op het moment dat je negatieve stressgevoelens en gezondheidsklachten zelf niet (meer) kunt oplossen is het verstandig om hulp te zoeken. Door middel van een aantal gesprekken kunt we de oorzaken inventariseren en samen bekijken wat voor jou een gezonde manier is om met spanningen om te gaan.